第五科 書

岩村節廬いわむら せつろ

IWAMURA Setsuro

準会員・審査員

荀子語

Word of Jyunshi
てん刻 7.4×7.4

作家のことば

 篆刻作品には、字法、刀法、章法の三要素が求められ、いずれもおろそかにできない。
 制作に当たって、原始的な金文が現代に蘇り気韻生動する作品となることを願いながら奏刀した。また、一行目の右に向かう線と三行目の左に向かう線を照応させ、外に向かって広がりを求めながらも求心力のある構成にした。


The following was generated by machine translation. 以下の英訳は機械翻訳によるものです。

In a seal-engraving work, three elements are required: character method, sword method, and chapter method, and none of them can be neglected.
In creating this work, I hoped that the primitive kinbun would be revived in the modern age and become a work that animates the spirit. In addition, the line toward the right in the first line corresponds with the line toward the left in the third line, creating a composition that seeks to expand outward while at the same time maintaining a centripetal force.

〈釈文〉
成則必得其所好