結城唯善
無鑑査
雫の花
作家のことば
近年は、黒田清輝を代表とする「外光派」を中心に近代絵画を研究しています。本作は舞踊「道成寺」を題材とした鏑木清方の《春宵怨》と、泉鏡花の短編小説『紫陽花』に想を得、紫陽花の陰に蹲る女性をモチーフとし、実景から感じたものと先達の作品研究により描きました。儚い四季の有様に無常の美と風情を感じています。
※The following was generated by machine translation. 以下の英訳は機械翻訳によるものです。
In recent years, I have been researching modern painting, focusing on the "Plein Air school," represented by Seiki Kuroda.
This work was inspired by Kiyokata Kaburaki's work 《Shunshō En (Spring Night Grievance)》, which takes the dance Dōjōji as its subject, and Kyoka Izumi's short story 《Ajisai (Hydrangea)》.
I used a woman crouching in the shade of a hydrangea as a motif and painted what I felt from the actual scenery combined with research into the works of my predecessors.
I feel the beauty and elegance of impermanence in the transient state of the four seasons.