第三科 彫刻

堀内秀雄ほりうち ひでお

HORIUCHI Hideo

会員

或る理―共鳴と変節

One moral principal − resonance and defection
190×55×40

作家のことば

 彫刻で何を表現するか、近年の大きなテーマです。それぞれの道理がぶつかり合いまた異様に共鳴し、ついには戦争または思想の変節と、傍観を許さないほどに自身の行動にも迫ってきています。日常に紛れながらも、今何が求めるべき「理(ことわり)」なのか、そんな疑問を、更待月を胸に持った直立の着衣人物像に託しました。


The following was generated by machine translation. 以下の英訳は機械翻訳によるものです。

What to express through sculpture has been a major theme in recent years. Different doctrines collide and strangely resonate, leading finally to war or ideological shifts, pressing upon our own actions to the extent that we cannot afford to be bystanders. Even amidst daily life, I entrusted the question of what "reason/principle" (kotowari) we should seek now to an upright, clothed figure holding a Sarashizuki (moon on the 20th night of the lunar month) on her chest.